Reflexions sobre l'assignatura de medi natural i social

Aquesta sessió hem parlat del currículum de l’etapa d’Educació infantil. Hem vist que hi ha tres tipus de currículums:

  • Ocult: decisions del centre, cosmovisió que té el centre.
  • Pràctic: formes de fer i d’actuar, recursos, models.
  • Oficial: En el nostre cas l’elabora la Generalitat. És el codi normatiu que ens diu què és el que s’ha d’ensenyar i del que han d’aprendre els infants.

 

Altres característiques del currículum és que és obert i adaptable. El mestre el pot adaptar segons les necessitats de cada alumne.

Abans, l’educació infantil no tenia un reconeixement social tan elevat. Però els temps han canviat, i ara si que en té de reconeixement, és per això que ja tenim currículum propi. Això vol dir que l’etapa d’Educació Infantil té un compromís social, hi ha una preocupació vers aquesta etapa educativa. Això fa que els mestres puguin ser més responsables de l’educació formal, abans ho eren les famílies.

Una cosa que no em sembla bé del currículum, és que no considera als infants tal i com són. Tot i que semblin petits, els infants són genis!, ells ens poden ensenyar moltes coses, tenen unes teories hol·lístiques, espectaculars. Ja ho diuen, els mestres són com els alumnes, aprenen i ensenyen .

Després de parlar del currículum, hem fet la gimcana, que ha estat molt interessant, i hem pogut veure que hem treballat l’àrea de les ciències socials.

Les proves seguien un procés didàctic complert de:

  • Exploració: experimentar, observar i manipular.
  • Introducció: fer allò que hem observat de forma pràctica.
  • Estructuració: reflexionar i pensar sobre allò que hem fet.
  • Aplicació: ser capaç de fer-ho en altres contextos.

Tota la sessió m’ha fet reflexionar sobre el poder que tenen els mestres alhora de decidir com interpreten el currículum oficial. Per això, és important que els mestres tinguem una visió flexible i treballem els diferents coneixements des de diferents vessants, un exemple ha sigut la gimcana.

També m’ha fet adonar que hem de seguir el que diu el currículum sense perdre la nostre “identitat”, la llibertat d’adaptar i ensenyar com a nosaltres creguem que sigui més ric pels infants.

Finalment, m’ha fet plantejar algunes qüestions:

  • Els i les mestres tenen suficient llibertat per poder realitzar les activitats a l’aula, amb les necessitats dels alumnes que hi pugui haver?
  • Com a futura mestra, sabré tenir en compte el currículum per a potenciar els aprenentatges significatius i funcionals dels petits genis?
  • Tot docent, té clar què és el currículum oficial i què és el que conté?
  • Perquè des del currículum no es consideren els infants com a “petits genis”, es valoren i són conscients de les capacitats dels infants?

 Tota aquesta sessió m’ha fet recordar a una activitat que van fer les nostres companyes d’Educació Infantil de la FUB, a Manresa. En la qual, vaig donar-hi un passeig i em recorda a la gimcana que vàrem fer.

Van organitzar  la primera Fira d’Experimentació per a nens i nenes de 0 a 6 anys sota el títol Un passeig per la Ciència. Les activitats van ser conduïdes per les i els alumnes de 3r del Grau en Educació Infantil, i van partir de la premissa que a través de l’experimentació directa i vivencial plantejada amb un objectiu pedagògic, els infants podran construir els seus propis coneixements sobre el món que els envolta i sobre la ciència.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Núvol d'etiquetes